top of page
CareIT.jpg

Superfornøyd med nytt journal- og fagsystem

​Omsorgsteknologi-selskapet Care it har hatt en imponerende vekst de siste årene, og det ser ikke ut til å bremse. Deres skybaserte journal- og fagsystem for pleie og omsorg har tatt markedet med storm, med mål om å effektivisere hverdagen for pleiepersonell betydelig.

Care it leverer et system som strømlinjeformer og effektiviserer arbeidsflyten for både omsorgsgivere og ledere. Selv om det lanseres mange nye IT-plattformer, er utfordringen at de ikke alltid kommuniserer godt med hverandre.

– Vi har derfor integrert plattformen med blant annet Norsk Helsenett, for å gi pleiepersonell et brukervennlig grensesnitt, som gjør arbeidsdagen mer produktiv, forteller daglig leder Per Even Bjerketvedt.

Tid til kjærlighet

Han er fullt klar over at det stadig lanseres nye IT-plattformer for pleie- og omsorgstjenestene, men det frustreres over at de ikke «snakker» sammen.

– Der er samhandlings-plattformene til Norsk helsenett og Helsenorge instrumentelle, noe vi har tatt hensyn til, slik at pleiepersonell kun behøver å forholde seg til én flate, som byr på et brukervennlig grensesnitt og gir en langt mer produktiv arbeidsdag. Det frigir mye tid og rom for kjærlighet, sier han.

Så skorter det heller ikke på lovord. Da omsorgs- og barnevern-selskapet Aberia innledet sitt samarbeid med Care it, var ikke 100 prosent av selskapets behov inkludert i løsningen, men det ordnet seg fort, skal vi tro Jonas Berg Jonas, som er stabssjef i Aberia.

Mye igjen for investeringen

– Vi møtte en leverandør som var opptatt av å utvikle systemet i en robust retning, og følte at de var lydhøre, og holdt løftet om å la oss påvirke utviklingen. Noe kom veldig fort på plass, mens andre ting tok mer tid, men vi fikk selv delta i utviklingen, på en måte som sikret at Care it ble enda bedre. Vi har fått mye igjen for investeringen, og er veldig stolte over hvordan alt fungerer, forteller Jonas.

Humana omsorg og assistanse tegnet kontrakt med Care it sist oktober. Alt i april ble løsningen rullet ut blant de om lag 2 000 ansatte.

– Care it ledet prosjektet svært profesjonelt, som ga et system tilpasset våre behov. Alt ble designet slik at det ble vårt eget. Det var veldig intenst, men nå har vi et system som er vårt, med høy grad av medvirkning fra vår side. Vi er imponert over den tekniske kompetansen hos Care it, så vel som innsikten i fagfeltet vårt, så vi snakker samme språk, sier Humanas kvalitetsdirektør Ann Eirin Lieng.

– Vi er også glad for at de var så tilgjengelige da vi gikk live, og raskt fikk avklart akutte problemer. Systemet er svært godt tilpasset bransjen, og gir veldig gode muligheter for å dokumentere i en struktur tilpasset arbeidet. Tilbakemeldingene fra medarbeiderne er i alle fall positive, forsikrer hun.

Ribo støtte på skjær i sjøen alt før implementeringen av Care it, da de mottok pålegg om innrapportering til offentlige registre, som på det tidspunktet ikke var inkludert, men Care it kastet seg rundt.

– Vi hadde noen utfordringer, men Care it var tilgjengelige, så det ble noen møter og testrapporter, og de tok det på strak arm. Vi har også hatt utfordringer med rapporteringen til Helfo, men igjen: Care it stiller opp og finner løsninger, forteller Linn Wold Lyngseth, fagleder i Ribo.

– Helt ferdig blir man aldri, siden verden ikke står stille. Norsk helsenett stiller ikke krav om at siste versjon av meldingstyper til enhver tid benyttes. Dermed snakker ikke systemene sammen, noe som skaper utfordringer for alle som leverer til bransjen. Heldigvis er Care it raskt på ballen.


 

Artikkelen ble opprinnelig publisert her:
https://www.effektivvelferd.no/helseinnovasjon/superfornoyd-med-nytt-journal-og-fagsystem/
 

Foto: Sarah Casu

Tekst: Jarle Petterson

nordreaasen_ref.jpg

Stiftelsen Nordre Aasen

Care it utviklet et personalisert journalsystem for stiftelsen i 2018. 

Etter å ha sjekket opp eksisterende journalsystemer som var på markedet, tok de sjansen på å bli med på utvikling av Care it. De andre systemene ble alle for omfattende og «tunge».

De fikk bli med på utviklingen og tilpasset systemene etter stiftelsens behov. 

Fagadministrative systemer samles til én plattform, der de før hadde flere ulike manuelle systemer. Dette gjør dokumentasjonsplikten mer oversiktlig, og kvalitetssikring av arbeidet blir forenklet. 

Brukervennligheten til journalsystemet har vært første prioritet, og samarbeidspartnerne selv bestemmer funksjonalitet og grensesnitt – tilpasset aktørens behov. 

nordreaasen.no

Aberia

I februar 2021 skrev Care it kontrakt med Aberia, et selskap i NHC Group. Selskapet er et av Nordens største omsorgsforetak 

 

Selve programmet er svært brukervennlig. Vi har ansatte i alle aldre med ulike dataferdigheter, og alle omfavner Care it sitt system. Dermed ble implementeringen veldig grei for oss, fordi det ble så godt mottatt, sier leder for støttefunksjoner i Aberia, Jonas Berg Jonas. 

 

Jonas har vært involvert i samarbeidet med Care it fra begynnelsen, og forteller at journalsystemet ble skreddersydd etter behov. 

 

Det har vært en fryd å samarbeide. Care it er veldig lydhøre, og har god forståelse for hva vi driver med og hva vi trenger, sier han. 

 

Care it har levert en rekke installasjoner, med prosjektering og opplæring. Systemet er i stadig utvikling, med nye funksjoner og integrasjoner. Dette utviklingstempoet ville ikke vært mulig om systemet brukte en «tradisjonell teknologisk plattform».

 

Care it er 100% skybasert. Det fjerner behovet for serverkapasitet og -vedlikehold, og betyr at journalen kan brukes på alle enheter.

 

Samarbeidet så langt oppsummeres med varme ord av Jonas.

 

Care it har vært veldig gode til å få ting på plass. Dialogen er bra, og de er veldig på tilbudssiden. 

aberia.no

aberia_ref.jpeg
ribo_ref.jpeg

Ribo

Da Ribo måtte begynne rapportering til Norsk pasientregister (NPR), en funksjon som ikke fantes i det tidligere systemet, ønsket de å bytte. Ved årsskifte 2020-2021 gikk Ribo over fra sitt tidligere journalsystem til Care IT.

 

Journalsystemet vi hadde kunne ikke knyttes opp mot NPR, samtidig var ikke daværende program fleksibelt nok for oss, sier administrasjonssekretær i Ribo, Tove Lise Næstby. 

 

Hun var med på samarbeidet med Care IT fra starten. Fagleder i Ribo, Linn Wold Lyngseth, roser brukervennligheten. 

 

Systemet er intuitivt. Selv dem uten de fremste dataferdighetene er overrasket over hvor lettfattelig programmet er. Nettopp det liker jeg best med Care IT sin løsning, hvor lite opplæring som behøves, sier fagleder i Ribo, Linn Wold Lyngseth.

 

Næstby forteller at Ribo sitt mål er å digitalisere alt, en av grunnene til at Care IT fungerer godt for dem, og trekker spesielt fram kartleggingen av behov og ønsker. 
 

Kartleggingen i forkant av at vi valgte Care IT var egentlig en fantastisk prosess. De forsto virkelig hvor mye vi måtte ha på plass før vi kunne vurdere skiftet. Det ble mange møter, og der vil jeg gi Care IT ros, sier hun. 

 

Med riktig veiledning fra Care IT ble prosessen effektiv og smertefri. 

 

Per Even har vært veldig god og holdt oss i ørene. Gjennomgangen var veldig systematisk. Eirik har hjulpet oss med bruken av programmet. Selv med alle spørsmålene vi pepret han med, fremsto han som verdens mest tålmodige person, sier Næstby. 

 

Mens RIBO utvikler seg, utvikler journalsystemet seg med dem.

 

Jeg synes det har vært en veldig god prosess, hvor vi har følt oss godt ivaretatt. Hvis man vet hva ønsket er, så blir programmet slik, sier Næstby. 

www.ribo.no

bottom of page